صابر

چای می‌خورین یا قهوه؟

آن چند درصد

يكشنبه, ۳ دی ۱۳۹۶، ۰۲:۳۷ ق.ظ

توی مترو ایستاده بودم که مطابق همیشه صدای دست‌فروش‌ها بلند بود. یکیشون می‌گفت هدفون هزار تومن (اگر درست خاطرم باشد). بخر که مفته! به بغل‌دستی‌ام که فرد میانسالی بود عرض کردم احتمالا یکبار مصرف باشد این هدفون‌ها (توی دلم هم گفتم خخخخخ). اون آقا گفت نه اتفاقا. ممکن است همیشه برایت کار کند. حتی ممکن است کیفیت‌اش آنقدرها هم بد نباشد و ۸۰ درصد یک هدفون خوب صدا داشته باشد. اما اون چیزی که تعیین کننده است همان چند درصد باقیمانده هست. اونجایی که ریزترین صداها شنیده می‌شود. اونجایی که از کیفیت صدا همراه با جزییاتش لذت می‌بری. اونجاست که قیمت‌ها بالا می‌رود. خیلی بالا. مثلا داخل‌اش از جنس طلا یا فلان فلز گران‌قیمت باشد.

حرف‌اش خیلی برایم جالب بود. من دقت نکرده بودم تا آن موقع. مثلا شما سوار یک خودروی معمولی می‌شوید و کارتان هم راه می‌افتد. بیس خودروها همه یکی هست. موتور، فرمان، چرخ، صندلی. حتی اندازه خودرو. و هیچ مشکلی هم نداری. اما چه می‌شود که یک خودرو قیمتش ده برابر یا بیشتر می‌شود. این همان چند درصد باقی مانده هست.

شاید انسان‌ها نیز همین‌گونه باشند. ظاهرا همه ما یک جور هستیم. تا یک حدی قیمت‌هایمان آنچنان تفاوتی ندارد. اما در حقیقت با آن چند درصد باقی مانده هست که عیار و ارزشمان حسابی تکان می‌خورد. آنجایی که برای رسیدن از ۸۰ به ۸۱ باید چه بسیار که زحمت کشید و خون دل خورد. مثلا آنجایی که همه فریب می‌خورند اما تو نه. آنجایی که همه عصبانی می‌شوند اما تو نه. آنجایی که همه یک جور می‌اندیشند اما تو نه! آنجایی که همه می‌ترسند اما تو نه. آنجایی که تو چیزی را می‌بینی که بقیه نه. آنجایی که تو چیزی را می‌دانی که بقیه نه. یا شاید چیزهای ظریف‌تر و مهم‌تر. این‌ها همان چند درصدی است که قیمت‌ات را چند برابر می‌کند!

  • صابر راستی کردار

اجتماعی

نظرات (۳)

خیلی زیبا بود وقابل تفکر!
  • سپیدار ...
  • تحلیل قابل تأملیه ...
    اما فکر می کنم با توجه به اینکه هر کس تعریف مورد علاقه و متناسب با عقاید و سلائق و فهم خودش رو از فریب ، عصبانیت ،دقیق دیدن ، درست اندیشیدن ، ترس و ... تعریف جامع و کامل میدونه نهایتا همه فارغ از اینکه جزو اکثریت باشند یا جزو اقلیت ، خودشون رو جزو اون جماعت بالای ۸۰ می دونن!
    هر دو نفر و یا هر دو گروهی که مقابل هم قرار می گیرند طرف مقابلشون رو متهم به فریب خوردن ، بد دیدن و بد اندیشیدن ، نداشتن تعادل روانی و ... می کنند .
    اگه معیار و متر دقیقی از کمال وجود نداشته باشه میشه همه ی کسانی که جور دیگه ای می بینند و می اندیشند رو جزو اون بالای ۸۰ ها دونست !
    اگه تعریف کاملی مثلا از یه خودروی کامل و بی عیب نداشته باشیم ممکنه هر تغییر و تفاوتی رو درجه ای رو به کمال بدونیم ...
    و دیگه اینکه فکر می کنم در موضوعات انسانی لزوما نمیشه جماعت اندکی که به زعم خودشون از ۸۰ بالاترند و جور دیگه ای فکر می کنند و می بینند و فریب نمی خورند و نمی ترسند و .... رو فهیم تر و بالاتر از جماعت کثیر ۸۰ درصدی دونست!
    مهمترین موضوع به نظرم اینه که انسان ۱۰۰ و کامل رو چی تعریف کنیم ! ممکنه با تعریف من از انسان ۱۰۰درصدی کسی درجه اش ۹۰ بشه و همون شخص در دستگاه فکری کس دیگه ای با تعریف دیگه ای از انسان ۱۰۰ درصد ، نمره ی ۳۰ هم نگیره!
    پاسخ:
    احساس می‌کنم کمی با عجله تامل فرمودید. مهم نیست ۸۰ شما در نظر دیگری ۹۰ باشد. مهم اینست که بالاتر از آن خیلی پیچیده‌تر است. به هر حال عرض می‌کنم هیچکس هیچ تعریفی از کمال ندارد که بتواند تقسیم بندی صفر تا صدی انجام دهد. قرار نیست هم چنین کند. در هیچ مکتبی هم نیامده. چون غیر ممکن است. اساسا طبیعت/جهان اینگونه است. ما در هر دوره‌ای از تاریخ بشر تنها این را می‌دانیم تا یک جایی را خوب می‌شناسیم اما بعد از آن مبهم و پیچیده‌ می‌شود. چگالی‌اش بیشتر می‌شود. هر کسی به آن ورود می‌کند افق‌های وسیع‌تری را می‌بیند. کافیست به مدارهای مسیر اجرام آسمانی بنگرید. مثل آسمان‌ها که هر کدام چند برابر پایینی‌اش است. هیچ کس جز آفریدگار نمی‌داند کمال چیست. جوامع توسعه یافته را ببینید. فاصله ظاهری ما چقدر است و فاصله باطنی ما چقدر. از ۸۰ به ۸۱ ...
    سلام،
    بسیار فوق العاده بود!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی

    saber.rastikerdar بر روی جی‌میل گوگل
    github.com/rastikerdar
    twitter.com/rastikerdar
    instagram.com/rastikerdar