صابر

چای می‌خورین یا قهوه؟
دو کاسب

دو کاسب

جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۴ ب.ظ

یه مغازه هست که دو تا فروشنده داره و شیفتی جاشونو عوض می‌کنند.

یک روز با فروشنده تاریک:
- ببخشید اون کنسروهای ماهی تن که نوشتین سه تا ده تومن کیفیتش چطوره؟
+ عالیه! حرف نداره.
- نه خب اگه عالی بود که قیمتش پایین نبود.
+ نه به خدا! من خوردم. هیچی از بقیه کم نداره.
- ظاهرش که شیک هست. اون شیلتونه چنده؟
+ پنج تومن اما این از اون شیلتونه هم بهتره. باور کن به جون خودم! این داره ارزون میده که مشتری جلب جذب کنه. پشیمون نمی‌شی.
- باشه یه بار می‌برم امتحان می‌کنم.

(چشمتون روز بد نبینه. توی خونه بازش کردم بوی تعفن می‌داد! دیگه حالا مزه‌اش که دیگر بماند. اینو هر آدم کودنی هم می‌فهمه که آشغاله. در واقع یه کنسرو روغن بود که توش چند تا تکه ماهی کوچولو سیاهرنگ! انداخته بودند)

چند روز بعد با فروشنده روشن:
- ببخشید اون کنسروهای ماهی تن که نوشتین سه تا ده تومن کیفیتش چطوره؟
(خبر نداره که من چند روز پیش از همکارش خریده بودم)
+ معمولی هست. بستگی به ذائقه شما داره.
- مثلا نسبت به اون شیلتونه چطوره؟
+ طبیعتا کیفیت اینا پایین تر از اونه. بالاخره هیچ ارزونی بی حکمت علت نیست. اگه کیفیت مناسب می‌خواین از اون گرون‌ترها ببرین.
(تو دل خودم میگم احسنت. آفرین به صداقتت)
- اون شیشه قهوه قیمتش چنده؟
+ اونو به شما ارزون می‌دم. توی بازار که قیمتش زیر بیست و چند نیست اما شما هممممم ۱۶ بدین.
- ارزون تر بدین.
+ آخه راستشو بخوای اونا رو نخریدیم. به مادرم یه بستهٔ هدیه داده بودن که چند تا از این شیشه قهوه‌ها توش بود. چون زیاد نمی‌خوریم گذاشتم برای فروش. درسته که همه‌اش برای ما سود هست اما مطمئن باشین گرون نمی‌دیم.
(تو دلم باز می‌گم باریکلا جَوون. چقدر راستگویی شیرینه)
- ممنونم. چون قهوه خودم داره تموم میشه میام از شما می‌خرم.
+ در خدمتیم

چند روز بعد با فروشنده تاریک:
- اون شیشه قهوه قیمتش چنده؟
(خبر نداره که من چند روز پیش از همکارش پرسیده بودم)
+ هممم بزار تماس بگیرم بپرسم.
(بعد از تماس)
+ ۱۷ تومن شما ۱۶ بده.
(خبر نداره که من جریان این قهوه ها رو می‌دونم)
- ارزون‌تر نمی‌دین؟
+ به جون خودم جا نداره! اینو ما خریدیم ۱۵ تومن برای شما فقط یک تومن روش کشیدیم. به خدا فقط ۱۰۰۰ تومن سود می‌کنیم. حراجش کردیم.
- بـلــه که اینطور.

چقدر راحت دروغ می‌گوید. برایش عادت شده.

پ.ن منبع تصویر
پ.ن۲ قیمت روی کنسروها بالای ۵ تومن زده اما جدیدا ترفند این شرکت‌ها این شده که روی کنسرو قیمت بالا میزنن اما به فروشنده میگن با تخفیف بده که مشتری فکر کنه سود می‌کنه! من با ۵۰٪ تخفیف هم دیدم.

  • صابر راستی کردار

اجتماعی

نظرات (۵)

جالب بود ...
من خودم به شخصه وقتی فروشنده داره به خیال خودش سرم شیره می‌ماله معمولا اعتراضی نمی‌کنم، اما تا جایی که امکانش وجود داره دیگه سراغ خرید از اون فروشنده نمیرم.
پاسخ:
به نظرم یکی از بدترین کارها در ایران خرید یا معامله است. متاسفانه فروشنده‌ صداقت ندارد و معامله بر مبنای دروغ بنا می‌شود. مثل خرید پوشاک، خودرو، ملک یا ... یعنی حتی اگر نصف قیمت هم بخری مطمئنی باز سرت بدجوری کلاه رفته. برای همین پول حرام توی زندگی خیلی‌ها جاری شده.
  • احمدرضا ‌‌
  • متاسفانه ، عادت کردیم خیلی راحت دروغ می‌گیم؛ غافل از اینکه النجات فی الصدق...
    من هروقت توی خرید و فروش بهم دروغ بگه ؛ حتما بهش یاد آوری می کنم که متوجه حقیقت هستم و هیچوقت ازش خرید نمیکنم
    پاسخ:
    بالاخره روزی می‌رسد که دروغ‌ها، انسان را بی‌آبرو می‌کند.
    یه بار تو یه کلیپی دیدم که یکی رفته بود از فروشگاه های کوروش یه جنسی خریده بود دو هزار چهارصد پونصد تومن در حالیکه روش قیمت خورده بود پنج تومن . یعنی حول و حوص ۵۰ درصد تخفیف!
    بعد طرف عین همون جنس رو از یه مغازه ی دیگه خریده بود دو هزار تومن!!! یعنی بدون تخفیف زیر اون قیمتی که کوروش با پنجاه درصد تخفیف میداده!
    گویا بعضی از این فروشگاه ها تولیدات یه مدت خاصی از یه کارخونه مثلا یک روز رو یکجا میخرن با این شرط که مبلغی که اونها میخوان روی کالاها ثبت بشه!!!!
    نمیدونم چقدر این ماجرا حقیقت داره (دنیای مجازیه و تشخیص سره از ناسره توش خیلی سخته)و نمیدونم اسم این تقلب رو چی باید گذاشت که حق مطلب ادا بشه، ولی در کل انگار کاسبی که حبیب خدا باشه کم شده! و دیدن همچین کاسبهای خوبی و گفتن ازشون خیلی خوب و امیدوارکننده است .
    پاسخ:
    اتفاقا من هم از این کوروش با تخفیف خرید کرده‌ام. چون چیز خاصی ندیدم نمی‌تونم نظری بدم. یعنی دقت نکرده‌ام. البته مثلا پشت یه دستمال کاغذی، بزرگ نوشته بود «این محصول صرفا جهت فروش و توزیع در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تولید گردیده است.» ۵۰٪ هم تخفیف خورده بود. خدا می‌دونه. تو ایران هیچ چیز شفاف نیست.
    جالبه!
    جالب و تأمل برانگیز بود!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی

    saber.rastikerdar بر روی جی‌میل گوگل
    github.com/rastikerdar
    twitter.com/rastikerdar
    instagram.com/rastikerdar