صابر

چای می‌خورین یا قهوه؟

قلم (فونت) فارسی ساحل

جمعه, ۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۵۹ ب.ظ

فونت جدید فارسی ساحل

https://rastikerdar.github.io/sahel-font/


این آخرین فونتی (در واقع تایپ فیس) بود که ساختم. تمرکز من بیشتر بر روی فونت متن بود چون احساس می کردم چند سالیست وب فارسی خیلی تکراری شده و همه جا دو سه تا فونت بیشتر نمی بینیم علی رغم اینکه کم در موردش صحبت نمی شد. امیدوارم این چند قلم به درد کسی بخورد.


بعد نوشت: یک قلمی هم رو پارسال انجام دادم نمی دونم چرا به طور کلی فراموشش کرده بودم تا دیشب ناگهانی یادش افتادم. دستی بهش کشیدم و به عنوان هدیه گذاشتم برای حامیان مالی گذشته و جدید توی صفحه فونت ساحل.

  • صابر راستی کردار

ساحل

فارسی

فونت

قلم

نظرات (۷۰)

  • اکبر خـرّمی
  • سلام.
    من بررسی کوچکی (در حد بضاعت و علاقۀ خودم) انجام دادم و گفتم نکات زیر را برای شما بفرستم؛ شاید خواستید تغییری در فونت «ساحل» پدید آورید:

          اندازۀ گیومه به نسبت اندازۀ فونت بزرگ است.

          دو کاراکترِ em dash و en dash را ندارد.

          در «ۀ» و «ـۀ»، نشانۀ ی کاملاً همزه است، نه «ی» کوچک‌شده روی حرف «ه» (مانند آنچه به‌زیبایی در فونت‌های سِری XB دیده می‌شود).

          حالت «زیر خط دار» (underline) آنقدر بالاست که با حروف تداخل دارد.

          ارقامِ ۴، ۵ و ۶ فارسی را درست نشان می‌دهد (نه به صورت ارقام عربی).

          صِفر را توپُر نشان می‌دهد (بر خلاف فونت یاس که آن را توخالی و درست نشان می‌دهد).

     

    پاسخ:
    سلام.
    مواردی که فرمودید صحیح و در نسخه آتی اعمال خواهد شد. شما هر چیزی مشاهده فرمودید ممنون میشم اطلاع بدین.
    فقط در مورد آیتم ۵ و ۶ متوجه نشدم. ارقام فارسی نباید نشان دهد؟ یا به نظر شما صفر توخالی بیشتر به فونت می آید؟

    پ.ن یک نکته در مورد سری xb حقیقت اش رو بخواهید من نهایتا چند فونت رایج تاهوما، دژاوو، نازنین، میترا، رویا، دروید و یکان رو نگاه کردم و بقیه فونت ها رو نمی شناسم که ای بسا اگر آنها را می دیدم این فونت های جدید وضعیت بهتری می داشتند اما خب احتیاط کردم.

    update: موارد در اینجا نیز ثبت گردید
    https://github.com/rastikerdar/sahel-font/issues/3
    من یک مبلغ خیلی کمی کمک کردم. قلم خیلی خوبی است. البته از این که نظر من و پاسخ خودتان را از چند پست پیشین پاک کردید ناخشنودم. پیروز باشید
    پاسخ:
    متشکرم. البته اگر نامتان در لیست حامیان درج نشده حتما اطلاع بدین.
    به اسم دوست فرستاد. نمی‌دانم کجا باید درج می‌شد.
    پاسخ:
    خوشبختانه ثبت و درج شده.
    این دو گلیف هم مثل این که نیست: طبق تصویر پیوست
    http://s1.picofile.com/file/8261399034/sahell.png
    پاسخ:
    کیبورد شما بر روی چه زبانی تنظیم شده؟ چون فونت هنوز از زبان های غیر فارسی پشتیبانی نمی کنه.
    من ننوشتم فونت یک صفحه وب را با فونت شما تنظیم کردم و دیدم کاراکتر ه دوچشم را فونت شما ندارد و ظاهرا این کاراکتر را بعضی ها در کیبوردشان تنظیم کرده اند
    پاسخ:
    درست می فرمایید و حق با شماست. این به خاطر کمبود برخی گلیفهاست که با کیبوردها یا انکدینگ های دیگر نوشته شده. الان توی فونت چند تا ه یا ی داریم. فعلا این فونت حداقل ها رو داره و همه رو هنوز پوشش نداده. من حقیقتش علاقه مند بودم که کامل بشه اما خب این منوط به این بود که از فونت ها تا حدی استقبال بشه. یعنی اگر جامعه نپسندیده باشه دیگر این تلاش های بیشتر برای تکمیل فونت عملا بیهوده خواهد بود. به عبارتی اولویت با پسند عمومی تایپ فیس فونت است که خب به نظر میاد چنین چیزی محقق نگردیده.
    سلام. کی گفته استقبال نشده. شما ادامه بده و نومید نباش. این چند فونت شما خیلی خوب بوده و من دارم برای کار چاپی هم آنها را آزمایش می‌کنم و به‌نظرم در چاپ هم خوب باشه.
    آن حرف هم ه دوچشم است:
    کہ کھ کهک
    یونیکد: 06c1 06BE
    نکته دیگر: بهتر است که حروف انگلیسی هم در فونت شما باشد، چون بعضی قلمهای فارسی (مثلاً لوتوس) بهتر است با فونت سریف انگلیسی همراه باشد (مثل مینیون یا تایمز) و با فونت سنس سریف اصلاً همنشینی ندارد و حروف انگلیسی وسط فارسی توی چشم است
    و برعکس در بعضی قلمهای فارسی (مثل ترافیک و یکان) بهتر است حروف سریف بیاید (مثل اریال)
    و همچنین معمولاً بهتر است حروف انگلیسی کمی از حروف فارسی کوچکتر باشند.
    شما هم فکر کنم بهتر باشد به این موضوع هم فکر کنید و حروف انگلیسی را در فونت قرار دهید (دست کم حروف استاندارد لاتین)
    موفق و پیروز باشید.
    برای فونتهای
    پاسخ:
    آقا سعید بحث امید یا نومیدی نیست. چون چیزی به من نمیرسه از این فونت ها. موضوع اینه که آدم باید روی چیزی وقت بگذاره که نیاز باشه. چه از طرف خودش چه جامعه. در مورد چاپ نمی دونم مناسب هست یا خیر. چون وقتی اون فونت قبلی رو تغییر دادم دیگه بحث چاپ رو از اولویت خارج کردم اما خب اگر توی چاپ جواب بده که چه بهتر. اینجوری خیال من هم راحت میشه.

    برای حروف ه ممنونم. اعمال میشه.
    برای انگلیسی هم درست می فرمایید توی ایشو زیر اضافه کردم:
    https://github.com/rastikerdar/sahel-font/issues/5
    عالی... بی نظیر برای محیط وب

    تشکر... تشکر
    پاسخ:
    خواهش می کنم
    آیا قصد ارایه خروجی OTF این فونت ها رو هم دارید؟
    پاسخ:
    راستش بعید می دونم تبدیلش به otf نتیجهٔ محسوسی برای این نوع فونت ها در پی داشته باشه.
    بسیار فونت خوبی ست
    نیاز به یک فونت تو پر احساس می شود چیزی متفاوت فونت های رایج
    پاسخ:
    ممنون
    "آیا قصد ارایه خروجی OTF این فونت ها رو هم دارید؟"

    فرقی بین otf و ttf در این فونتهای صابر نیست. موضوع otf چیزی دیگری است و otf کلاً یک پسوند است.
    تمام فونت هایی که طراحی کردید زیبا هستن اما به نظرم یه نقض توی همشون هست در وزن bold کیفیتش رو از دست میده و به یه فونت دیگه تبدیل میشه
    پاسخ:
    متشکرم
    آیا در مورد فونت صمیم و شبنم هم همین مشکل رو دارید؟ یا فونت ساحل؟ چون در مورد شبنم و صمیم که اساسا طراحی صورت نگرفته و صرفا ضخامت فونت به طور یکسان افزایش یافته. در مورد فونت ساحل نیز دوستان فرموده اند مثلا حالت تیترش حتی بهتر از حالت معمولی شده. برای همین اگر کمی واضح تر بفرمایید بهتر می تونم مشکلشو پیدا و توی نسخه های بعدی رفعش کنم.
    در مورد فونت وزیر حقیقتش تلاش کردم از رفتار فونت های تاهوما و دژاوو الگو بگیرم. شاید نباید به شیوه آنها عمل می کردم و اشتباه کرده باشم. سری اولش مثل صمیم بود اما سری دوم به بعد باز طراحی شد که احتمالا نباید میشد.
    سلام
    خب من بیشتر با فونت ساحل بودم یعنی همین فونت وبلاگتون چون توی متن بسیار زیبا هست اما تیتر ها توی ذوق میرنه و ادمو مجبور به تغییر فونت میکنه
    وقتی بولد میشه دیگه اون زیبایی که توی نرمال داره رو از دست میده
    درواقع مشکل نمیشه گفت یکم تغییر نیاز داره تا زیباییش در وزن بولد به اندازه حالت نرمال برسه
    :)
    پاسخ:
    سلام
    درست می‌فرمایید. یک دلیلش اینه که من دانش کافی تو این زمینه ندارم. دلیل دیگرش اینه که به اندازه کافی نمی تونم وقت بگذارم برای طراحی نسخه های بولد. به هر صورت حق با شماست.

    پ.ن کاش کسانی پیدا می شدند که هر تعداد از این قلم ها را که می توانستند اصلاح می کردند و حتی می فروختند. همگی تحت مالکیت عمومی می باشند.
    البته جسارت نشه این انتقاد به معنی نقض نبود بلکه به منظور حرفه ای تر شدن نسبت به چیزی که الان هست بود :)
    پاسخ:
    اتفاقا این دقیقا نقض (یا نقص) است. تعارف که نداریم. من هم که تعصبی ندارم. این نقطه ضعفی است که کاملا وارد است و خیلی خوب است که این موارد را بفرمایید. اگر نگاهی به مخازن این قلم ها بیندازید ده ها ایراد و اشکال در مورد آنها گزارش و تبادل نظر شده است. از زشتی و زیبایی تا مشکلات فنی قلم ها. تایپ فیس و خروجی قلم ها بارها و بارها با همین نظرات دستخوش تغییر شده اند.
    سلام دوباره
    چون از این فونت انتقاد کردم نامردی بود از فونت وزریر که استفاده کردم تشکر نکنم
    وزن بولد از کیفیت بالایی برخوردار هست و کاملا smooth نمایش داده میشه
    خدا خیرتون میده کلا از هر چی فونت بود داشتیم زده میشدیم
    پاسخ:
    سلام
    تا انتقاد نکنید فونت ها بهتر نمی شند.
    زنده باشید.
  • کیان کریمی مقدم
  • خیلی فونت خوبیه من این فونت رو به وزیر ترجیح میدم
    پاسخ:
    خوشحالم پسندیدین.
  • میثم پرویزی
  • آقای راستی کردار نمیدونین امروز چقدر ذوق کردم وقتی فونت جدید شما یعنی فونت ساحل رو دیدم. دقیقا همون چیزیه که ماه ها به دنبالش بودم.

    واقعا خسته نباشین. خدا خیرتون بده.

    انشاا... اگه همین روزا وضع مالیم بهتر بشه حتما از این فونت حمایت مالی و البته معنوی خواهم کرد.

    همین طور با قدرت ادامه بدین.
    پاسخ:
    خوشحالم پسندیدین. سلامت باشین. زنده باشین.
    سلام و خسته نباشید، واقعا فونت زیبایی هست. پیش از این از فونت وزیر خیلی خوشم اومده و 90% مواقع وزیر انتخاب اولم بود. از این به بعد باید ساحل رو هم مدنظر قرار بدم :)

    پاسخ:
    سلام. موفق باشید.
    سلام ممنون و تشکر بابت فونت ها ولی چرا اعدادشون عربی هست؟ من از sahel.ttf استفاده می کنم ولی دچار مشکل شدم.
    پاسخ:
    سلام. در نسخه بعدی تمام فونت ها مشکل عربی رفع خواهد شد. البته آن موقع شما باید از نسخه FD فونت‌ها استفاده کنید و نه نسخه استانداردی که هم اکنون استفاده می کنید. ممنونم برای گزارش این اشکال.
    سلام
    برای خواناتر شدن و تمایز با نقاط در تایپ فیس قلم ساحل و در عین حال برای رعایت اصول خط میتوانید عدد صفر را به شکل یک لوزی توخالی طراحی کنید. (خواناتر شیک تر میشود حتما تست کنید)
    پاسخ:
    سلام
    تست کردم. اما خب به نظر سلیقه‌ای میاد. سعی می‌کنم به طریقی نظر مخاطبان هم جویا بشم.
    رفع اشکال: [قلم ساحل]
    در کلمه "کنید" بین حرف ک و ن یک نقطه سفید دیده میشود
    در کلمه اشکال بین حرف ش و ک و الف یک نقطه سفید دیده میشود
    و...
    پاسخ:
    راستش دقیقا متوجه نشدم چه ایرادی منظورتونه.
    اون بحث کرنینگ هم باز متوجه نشدم کرنینگ کدام حروف منظورتون هست!
    در صفر بد به نظر نمیاد اما در اینصورت باید بزرگتر از حالت فعلی طراحی شود
    در مورد نقطه اتصال حروف چسبان هم با آقای "همایون" موافقم
    شرمنده اینقدر انتقاد میکنیم صابر جان :)
    پاسخ:
    راحت باشید. انتقاد خوب است.
    با سلام ،
    فونت فوق العاده زیبا، شگفت انگیز و پرکاربردی است. بنده قصد داشتم از فونت «ساحل» در وبلاگ خود استفاده کنم. من قبلاً از فونت نسخ گوگل استفاده می کردم که به صورت یک فایل css آماده، از خود سایت گوگل به صفحه وبلاگ لینک شده بود؛ یعنی به این صورت:
    @import url(http://fonts.googleapis.com/earlyaccess/droidarabicnaskh.css);
    می خواستم پیشنهاد کنم شما هم یک همچنین کاری برای این فونت انجام بدید. (چون کاربرد این فونت بیشتر در وب فارسی هست و خوانایی بیشتری داره.)
    البته خوب این کار نیاز به سرور داره، پس به نظرم بهتره در کنار خود فونتی که برای دانلود قرار می دید فایل css رو هم بگذارید.
    باز هم برای این فونت زیبا تشکر می کنم.
    موفق و مؤید باشید
    پاسخ:
    سلام
    شاید سایت fontup.ir بتواند مشکل شما را حل کند. شبیه همان گوگل می‌باشد. حقیقتش من خودم فرصتی برای تهیه امکانات و ارائه خدمات ندارم.
    برای لطفتان ممنونم.
    زنده باشید.
  • کاظم فرقانی
  • سلام ،
    با تشکر از سایتی که معرفی نمودید ،
    خواهش می کنم ،
    موفق و مؤید باشید.
    پاسخ:
    سلامت باشید.
  • کاظم فرقانی
  • سلام مجدد، ببخشید دوباره مزاحمان می شوم.
    سایت fontup.ir فونت ساحل اصلی را قرار نداده است؛ مقایسه:
    http://s8.picofile.com/file/8283966850/98ju349g5uj34u5g.PNG
    پاسخ:
    سلام. خواهش می کنم.
    توی سایت فونت‌آپ برای هر وزن به صورت جداگانه دکمه افزودن رو انتخاب کنید. مثلا برای داشتن هر سه وزن پس از هر بار انتخاب وزن دکمه افزودن رو مجددا فشار دهید.
    سلام فونت فوق العاده زیبایی ساختید فکر نمیکردم ساخت فونت انقدر با سختی همراه باشه ... ممنون و امیدوارم که موفق و پیروز باشید :)
    پاسخ:
    سلام. سلامت باشید :)
    درود، جناب راستی‌کردار باور نمی‌کنید که بنده در طول این مدت چه تعداد فونت را امتحان و حذف کرده‌ام!
    اما تمام فونت‌های وب یک طرف(همچنین دیگر فونت‌های شما) این فونت ساحل شما هم یک طرف، فونت ساحل بسیار زیبا و چشم نواز است.
    امیدوارم از ادامه طراحی و ارتقای این فونت‌(های) زیبا دلسرد نشوید. وب فارسی به افراد هنرمندی مانند شما بسیار نیازمند است.
    ممنون از زحمات شما.
    پاسخ:
    سلام. خوشحالم پسندیدین. سلامت باشید.
    بسیار فونت زیبا و قشنگی است. اگر حجمش کمتر بشه می‌تونه راحت در رقابت با فونت‌های دیگه پیروز باشه. من این ۴۵ کیلوبایت حجم woff رو که دیدم کمی توی ذوقم خورد ولی با این حال فونت ساحل رو از لحاظ زیبایی و ظاهر بالاتر از فونت‌های دیگه می‌بینم.

    امیدوارم موفق باشید و از ادامه کار دلسرد نشوید.
    پاسخ:
    ۴۵ کیلوبایت در واقع نسخه کامل فونت در ترکیب با گلیف های زیادی از قلم لاتین روبوتو اوپن سنس هست. توی بسته فونت نسخه بدون لاتین رو ملاحظه بفرمایید ۲۶ کیلوبایت هست. نسخه woff2 که ۲۰ تا میشه. البته نسخه کامل رو میشه با گلیف‌های لاتین کمتری هم ترکیب کرد و رسوند به مثلا 35 یا کمتر حتی.

    سپاسگزارم
  • سید محمد برهانی
  • سلام - تبریک بخاطر فونت زیبای ساحل - فونت پیشفرض و دوست داشتنی من - وزن بولدش رو مخصوصا و همینطور سیاهش رو بمناسبت دوست دارم و وقتی باهاش کار میکنم متن و چیدمان خوبی بدست میارم.
    میخواستم پیشنهاد کنم در صورت امکان همینطور که فونت خوشدست و چشمنواز وزیر رو توسعه میدین و امروز دیدم که چند عضو قد و نیم قد بهش اضافه کردین هم این فونت محبوب و مطلوب رو بروز رسانی بفرمایید.
    فونت های دیگه مثل صمیم و پرستو هم خیلی خوبن ... دوستانه و صمیمانه عرض میکنم: شیرینی خوش سلیقگی شما زیر انگشتان چشیدنی هست. ممنون برادر
    پاسخ:
    سلام. حقیقتش فرصت نمی‌کنم بر روی فونت‌ها کار کنم. فونت وزیر هم چون تقاضا برای اوزان دیگرش بالاتر از بقیه بود مجبور شدم.
    اما خوشحالم پسندیدین و برای جملات محبت آمیزتان نیز سپاسگزارم :)
    سلام
    لذت بردم از فونت‌ها.

    کدوم یک از فونت‌هاتون برای سایت آموزشی مناسب است؟ از فونت شبنم خیلی خوشم اومد خیلی نزدیک به یکان هست فقط نیاز داره اپدیت بشه مثل نمایش خانه و کاملا و بخصوص ل بصورت فاصله دار نشون میده.

    الان میخوام اینو امتحان کنم.

    واقعا ممنون بخاطر فونت‌های زیبا و عالیتون.
    پاسخ:
    سلام
    خواهش می‌کنم
    سلام واقعا عالیه این فونت
    حیف فقط وزن های متوسط و نازکش نیست.
    پاسخ:
    سلام
    بالاخره همه چیز کامل نیست. ساحل نیز تقدیرش چنین شد.
    قلم بسیار زییایی است و در یادداشت‌هایم از این استفاده می‌کنم. حتی با Stylish روی TweetDeck گذاشته‌ام که خواندن متون را بسیار لذت‌بخش می‌کند. امیدوارم پشتیبانی و ارتقای «ساحل» را در دستور کار خود داشته باشید.
    سپاس
    پاسخ:
    خوشحالم پسندیدید. آپدیت شد:
    rastikerdar.github.io/sahel-font/test2.html
    سلام آقای راستی کردار دستتون دردنکنه فونت ساحل خیلی فونت جذابیه ، ممکنه فونت پرینت ساحل رو هم درست کنید
    پاسخ:
    سلام. ممنون. حقیقتش مدیریت این نسخه‌های متعدد کاریست دشوار و متاسفانه خارج از توان و فرصت من. نسخه موبایل، حسابداری، پرینت و ...
    github.com/rastikerdar/fontservice
    سلام،
    دوست عزیز روند کار شما به واقع عجیب است؛ بارها تایپفیسی که کمترین ایرادات و بیشترین پسند عمومی را دارد، عوض بهبود؛دستخوش تغییراتی خام می‌کنید و بالعکس آن‌هایی که با تغییرات کوچک اما مهم می‌توانند وارد عرصه شوند را به حال خود گذاشته‌اید؛ گاهی می‌توان با اجماع نظرات عمومی و افراد کارشناس -البته حقیقی- تایپفیس‌‌های جدید ایجاد کرد، تا از بین بردن روند فونتی که شاید با ویرایش‌های صحیح در آینده جایگاه خود را بیابد. باید توجه داشت که "بازنگری" در مواردی که روند قبلی به طور کلی مطلوب بوده یعنی از بین بردن تمامی زحمات قبل، که نمونه‌های آن در سراسر جهان یافت می‌شود.
    بنده از روی علاقه ساعت‌ها پروفایل‌های مختلف شما را مورد بررسی قرار داده و نظرات و مطالب را به دقّت خوانده‌ام و جمع‌بندی خود -به عنوان شخصی که سال‌هاست در این حیطه مشغول یادگیری هستم- را در اختیار شما و دیگران سروران قرار دادم تا شاید قدمی مفید فایده واقع شود.
    - به دلایل مختلف از بیان نام حقیقی خودداری کردم.
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم از توجهتون.
    دلیل تغییرات تایپ‌فیس ساحل در واقع هماهنگی و یک‌شکل شدن هر سه وزن بود. همچنین ارقام واقعا بهتر شدند. اما حق با شماست. می‌تونست خیلی بهتر و هوشمندانه‌تر کار بشه. چه وزن، چه ضخامت، شکل و ... به نظر میاد این نسخه آخری (آلفا۱۶) ساحل تبدیل به یک چالش شد.
    در هر صورت شما درست می‌فرمایید.
    سلام؛ صابر جان چند مورد کوچک؛
    - به نظر حروف "و" و "ر" زیادی عمومی شدن
    - در حالت تیتر بعضی قسمت‌ها(مثلا ‌ی چسبان) زیادی ضخیم‌اند
    - گوشه‌ها زیادی گرد شده‌اند
    - م چسبان در کلماتی مانند "مهاجر" نیاز به اصلاح دارد
    - اعراب خصوصا "ّ" جای کار دارند
    هماهنگ سازی وزن‌ها، بهبود کرنیگ‌ و ارقام و... هم که عالیست.
    ممنون از زحمات بی‌دریغ و چشمداشت شما
    مخلصیم
    پاسخ:
    با سلام و سپاس از شما در این ایشو ثبت گردید:
    github.com/rastikerdar/sahel-font/issues/20
    سلام ارتفاع دو لبه حالت چسبان حروفی مانند ب ظاهرا بیش از حد محسوس است. تشکر از شما
    پاسخ:
    ممنونم
    چقدر شباهتی با فونت ایران سانس داره خیلی شبیه هست.
    پاسخ:
    تلگرام و واتساپ و سروش و ... هم به هم شبیه‌اند ;)
    سلام

    با چه برنامه ای می تونم نقطه های حروف رو حذف کنم؟

    سریعترین و بهترین راه به نظرتون چه راهی هست؟
    پاسخ:
    اگه توی خود فونت منظورتونه که باید با برنامه ویرایش فونت چهار تا گلیف نقطه رو پاک کنید. غیر از اون رو متاسفانه نمی‌دونم.
  • مسعود گُرگ
  • سلام.
    فونت‌هاتون واقعا عالی، سپاس.
    تایپ‌فیس‌های مختلف با کاربردهای مختلف در تایپوگرافی.
    بعضی از فونت‌هاتون استقبال بیشتری داره ولی همه فونت‌هاتون در جای خودش بسیار کاربردی هستش.
    من شخصی انقدی با فونت‌هاتون حال می‌کنم که حتی زیرنویس فیلم‌ها رو هم با ساحل می‌بینم.
    وزیر بخاطر قدمتش تو سایتا بیشتر استفاده شده ولی تازگیا فونت سایت‌ها رو که نگاه می‌کنم استقبال‌ها سمت صمیم رفته و هم چنین ساحلی که با یه دلبری خاص داره خودشو جا می‌ندازه.
    سپاس از شما.
    پاسخ:
    سلام
    خوشحالم پسندیدین
    سلام. خسته نباشید. فونت ساحل نسخه ۲۳ دانلود نمیشه. گویا صفحه دانلود مشکل داره.
    پاسخ:
    سلام. سلامت باشید. اصلاح شد. خیلی ممنونم برای گزارش آن.
    آقای راستی کردار اگه بشه تاریخچه کوتاهی در مورد فونتهای فارسی و سازندگان آنها تهیه بشه خیلی خوب میشه و کمک بزرگی برای شناخت سازندگان فونتهاست که متاسفانه تا حالا شناخته شده نیستند.
    پاسخ:
    راستش من خودم هم از اسامی اطلاعی ندارم. اما فکر می‌کنم قبلا فهرستی از این تاریخچه ایجاد شده باشه. البته اونهایی که فعال هستند و همچنان طراحی می‌کنند رو جامعه طراحان گرافیکی و توسعه‌دهندگان و ... می‌شناسند و همگی جوان هم هستند.
  • محمد قلیچ خانی
  • سلام واقعا سپاس از شما بابت به اشتراک گذاری این همه فونت زیبا اون هم بصورت رایگان
    اما در مورد فونت ساحل ، اگر بتونید نسخه لایت هم قرار بدید فوق العاده می شه :)
    پاسخ:
    سلام، خواهش می‌کنم
    سلام
    واقعا عالیه این فونت
    از لحاظ خوانایی رو دسنش نیست
    به نظرم حیفه این همه زحمت تجاری نشه
    به نظرم آپدیتا رو فروشی کنید
    همین طور فونت وزیر
    دمتون گرم
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    سلام و ارادت
    سپاس از این همه زحمت، خدا حفظتون کنه
    فونت ساحل روی کلمات انگلیسی اعمال نمیشه و از فونت پیش فرض که مثلا در ورد Calibri بوده استفاده میکنه. لطفا راهنماییم کنید
    پاسخ:
    سلام و احترام
    توی بسته فونت نسخه‌های مختلفی قرار داره. با لاتین، بدون لاتین و ...
    البته اگر امکان داره فونت لاتینی که در وزیر به کاربردید برای ساحل هم به کار ببرید
    تشکر
    ممنون ولی باورکنید تمام فونتهای صاحل را نصب و بررسی کردم. لاتین را شامل نمیشه. میدونم فونتی که دارای لاتین هست در پوشه روت فونت قرار میگیره. مثلا از وزیر که استفاده میکنیم روی لاتین اپن سنس و روی فارسی هم وزیر ست میشه. ولی ساحل اینچنین نیست.
    gif نمونه تست
    https://imgurl.ir/uploads/v25758_.gif
    پاسخ:
    کاملا حق با شما بود. نسخه جدیدی برای رفع این ایراد منتشر شد که از هر یک از صفحات زیر قابل دریافته. اگر باز هم ایرادی دیدین ممنون می‌شم گزارش کنید. با تشکر از شما
    از لطفتون ممنونم
    همیشه پایدار و موفق باشید
    با سلام وعرض احترام خدمت شما وتشکربرای فونتهای بی نظیرتون من چند وقت بود دنبال تغییر فونت وبسایتم بودم ولی جایگزین مناسبی برایفونت میترا لایت پیدا نمیکردم تااینکه وارد سایت شهرداری و مای تهران شده بودم که فونتش نظرم رو جلب کرد گفتم حتمافونت ایران سنس یا ایران یکان هستش ولیوقتس اسم فونترو دیدم تا حالا اسم فونت وزیر به گوشم نخورده بوداومدم دیدم به به چه فونت هایی یکی از یکی بهتر واز فونت ساحل خیلی خوشم اومد فونت خیلی عالیهستش فقط یکایراد بزرگ داره که تو فونت های دیگتون این ایراد وجود نداره و اون د یک راستا نبودن و هم اندازه نبودن اعداد به این تصاویر نگاه کنید

    دور اون قسمتهایی که مشکل وجودداره خط کشیدم

    https://imgshare.io/image/8Avdw

    https://imgshare.io/image/8A9qe
    پاسخ:
    با سلام و سپاس
    این موضوع عمدتا به نحوه پردازش موتور رندر مرورگر یا هر محیط دیگری مربوط می‌شه چون اگر دقت کنید در سایزهای مختلف نحوه نمایش تغییر می‌کنه یا مثلا در محیط‌های متفاوت با سایز یکسان. حتی ممکنه یک رقم در یک سایز بالاتر از بقیه باشه اما در سایز دیگر پایین‌تر. در فونت‌های دیگر هم این موضوع کمابیش وجود داره با اینکه توی خود فونت ارقام هم‌راستا هستند. بهتره بهش توجهی نکنید.
    سلام مجدد واقعا تعجب کردم انقدر سریع پاسخ دادید امیدوارم همیشه سلامت و تندرست باشید من تو هیچکدوم از فونت های شما این مشکل رو ندارم فقط توهمین فونت متاسفانه این مشکل وجود داره واقعا فونت عالی هستش
    با سلام؛
    ابتدا خداقوت بابت ویرایش جدید و چند نکته؛
    ۱. در نسخه اخیر وزیر، نسخه‌های نازک و خیلی نازک و... همچون فونتی جدا نمایش داده می‌شوند.
    ۲. در مورد صفر جدید با تو خالی بودن موافقم اما کاش به جای دایره، لوزی تو خالی را بر می‌گزیدید تا با حال و هوای قلم سازگاری بیشتری پیدا کند.
    ۳.در مورد قلم شبنم، به نظرم اعداد همچنان جای کار دارد، ارتفاع حروف هم کمی نیاز به یکسان سازی دارد، "ـه" بهبود یافته اما برای بنده که "ـه" قلم ناهید(البته با انتهای چسبیده) را روی شبنم امتحان کردم، رضایت بخش نبود.
    سپاس
    پاسخ:
    سلام
    متشکرم برای بیان نکات
    ۱. نسخه های قبلی وزیر هم همین‌گونه بودند! این روش مرسوم تعریف فونت‌هاست. مثلا نسخه‌های مختلف نوتوسنس‌عربیک رو ملاحظه بفرمایید. مگر اینکه مشکلی پیش آمده باشد.
    ۲. اتفاقا توی توییتر در موردش بحث شد و حتی شکل‌های مختلفی هم پیشنهاد دادند اما متاسفانه جنبه نمایشی پیدا میکنه و کاربردهایش بیشتر موردی می‌شود تا عمومی. هنوز شکلی بهتر/عمومی‌تر/ساده‌تر از دایره توخالی و لوزی توپر پیدا نکرده‌ام.
    ۳. در نسخه‌های ابتدایی، شکلی شبیه به حالت ناهید داشت که مورد پسند قرار نگرفت.
    سلام و وقت بخیر.
    ممنون از اهمیتی که به فونت‌ها و به‌روزرسانی اون‌ها می‌دید.

    در نسخه‌ی جدید ساحل که وریبل‌فونت اضافه شده، توی ایلستریتور ۲۰۱۹ کاراکترها جدا نوشته می‌شن؛ مثلا یه متن عادی می‌شه «ی‌ه م‌ت‌ن ع‌ا‌د‌ی»، در حالی که با وزن‌ها و انواع دیگه‌ی ساحل، این مشکل نیست.
    توی فوتوشاپ ۲۰۱۹ هم نتونستم از وریبل‌فونت استفاده کنم.
    لازمه بگم که تنظیمات تایپ فارسی توی هر دو نرم‌افزار رو انجام دادم و مشکلی با فونت‌های دیگه ندارم

    ممنون می‌شم اگه یه بررسی بکنید.
    پاسخ:
    سلام
    تشکر می‌کنم برای گزارش این ایراد. به صورت ایشو در مخزن قلم ثبت کردم:
  • محمدحسین ستاریان
  • با سلام و وقت بخیر. واقعا تشکر می‌کنم ازتون فونت بسیار خوبیه و من به کثرت ازش استفاده می‌کنم. فقط نسخه‌ی وریبل مشکل داره، حروف رو جدا از هم نشون میده. من توی نرم‌افزار ایلاستریتور امتحان کردم.
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم برای گزارش این ایراد
  • محمدجعفر نعناکار
  • سلام
    من فونت گوشی رو ساحل انتخاب کردم، حالا آیات قرآن با این فونت مشکل داره
    مثلا
    ‏إِنَّ ٱلۡمَوۡتَ ٱلَّذِی تَفِرُّونَ مِنۡهُ فَإِنَّهُۥ مُلَـٰقِیکُمۡۖ

    اگر خواستید میتونم اسکرین شات بدم
    پاسخ:
    سلام
    درست می‌فرمایید. ممنونم برای گزارش این ایراد. اگر مایل بودین یک ایشو برای آن در مخزن ثبت بفرمایید در غیر این صورت من از طرف شما بسازم.

    آپدیت: ایشوی مربوطه ایجاد گردید
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    اول از همه تشکر بابت رایگان بودن و همچنین زیبایی بسیار زیادی که فونت ساحل داره
    بنده توی چند جا از وب این فونت رو امتحان کردم و جایگزین بسیار مناسبی برای فونت هایی همچون ایران سنس و حتی وزیر هست.
    تنها ایراد جزئی در متن اینه که کمی نازک هست در حالت Regular
    و ایراد دیگری هم که دوستان هم اشاره کردن توی Bold هست که بخاطر شباهت بسیار زیادش به Titr توی ذوق میزنه و انگار فونت عوض میشه در اون حالت، اگر بشه که مثل مثل وزیر ، حالت Bold ش کمی زخیم تر بشه و تغییر شکل ندن کلمات، عالی در عالی میشه.
    ممنون و خداقوت ...
    پاسخ:
    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از شما پاسخ رو در ایشوی مربوطه نوشتم:

    سلام وقت بخیر ببخشید کجا میتونم تغییراتی که در نسخه های مختلف ایجاد شده ببینم فونت آپدیت هایی که دریافت کرده چیا بوده
    پاسخ:
    سلام. در صفحه انتشار نسخه‌ها:
    https://github.com/rastikerdar/sahel-font/releases

    و یا در فایل تاریخچه تغییرات که یک نسخه از آن در بسته فونت موجود است:
    https://github.com/rastikerdar/sahel-font/blob/master/CHANGELOG.md

    بی نظیر هست
    بار اول توسط سایت کینگ‌مووی با این فونت آشنا شدم .
    با گشتن داخل کد های Css اون سایت ، تونستم اسم فونت رو پیدا کنم .
    بدون شک بهترین فونت ، بعد از ایران سنس و نزدیک ترین فونت به اون ساحل هست .
    خیلی عاشق ساحل شدم .
    وزن معمولی‌ش بسیار شبیه ایران سنس هست ولی نوآوری داره و جذابه .
    وزن Bold یا Black دقیقا مثل فونت تیتر هست . اما باز هم جذاب تر و نوآوری های بیشتر .
    تبریک میگم به شما
    عالی هستید
  • سید علی طلوع
  • بهترین شما هستید
    پاسخ:
    ممنون
    سلام.
    به‌لطف وبگاه ویراستاران، با قلم زیبای ساحل آشنا شدم.
    بسیار زیبا و چشم‌نواز است.
    دست‌مریزاد!
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
  • ماهان منتظری
  • سلام خسته نباشید
    برای من فونت ساحل و ساحل بولد در ویندوز 10 یکی هست اسمش و امکان استفاده از فونت ساحل بولد برام وجود نداره در برنامه های آفیس
    پاسخ:
    سلام
    اگر به روزرسانی کرده‌اید یک بار تمامی فایل‌های ساحل رو پاک کنید و از نو نصب نمایید. البته فونت ساحل بولد و دیگر بولدها توی لیست نمیاد و از طریق دکمه بولد کردن، متن بولد می‌شود.
  • میلاد قادری
  • سلام عرض شد
    اول اینکه واقعا ممنونم برای این فونت‌های خوبی که ارائه می‌کنید
    و در مورد این فونت ساحل من خودم که گرافیستم هزار جا استفاده کردم و خیلی دوستش دارم. ولی من که آخرین نسخه رو دارن بعضی جاها این ور و اون ور می‌بینم که از یه نسخه‌ی دیگه‌ای از فونت ساحل استفاده شده خیلی به نظر من زیباتره. خصوصا در وزن‌های سنگینش. ولی هر جا که گشتم نتونستم اون نسخه رو پیدا کنم برای دانلود کردن

    توی اون نسخه‌ای که میگم وزن بلکش اون «ر» و «و»ها نوک انتهایی‌شون تیز نشده و حالت پهنی داره به جای کشیده‌شده. ولی در آخرین نسخه نوک‌شون تیز هستش. حالا نمی‌دونم متوجه شدید یا نه.

    https://s16.picofile.com/file/8418845018/photo_2020_12_25_16_12_28.jpg

    من واقعا مدت زیادیه دنبال این نسخه‌م اگه امکانش هست کمکم کنید که پیداش کنم یا یه طوری گیرم بیاد.
    ممنونم از زحمماتتون
    پاسخ:
    سلام
    بلی اون شکلی که مشاهده فرمودین مربوط میشه به نسخه آلفا-۴ و قبل از آن یعنی اولین نسخه ساحل به آن شکل بود که به تدریج تغییر کرد به حالت فعلی. از لینک زیر می‌تونید دریافت کنید. در نظر داشته باشید که نسخه‌های آخر نسبت به نسخه‌های قدیمی اصلاحات زیادی به خود دیده‌اند.
    سلام.
    وقتی برای کلمه‌ای زیرخط (Underline) می‌گذاریم، خطِ زیرِ کلمه حروف را قطع می‌کند که وجهۀ نازیبایی دارد.
    البته نمی‌دانم این اشکال به قلمِ شما وارد است یا نه. اگر زیرخط به حروف نمی‌چسبید یا آن‌ها را قطع نمی‌کرد،‌ زیباتر می‌بود.
    سلام
    فونت هایتان مخصوصا وزیر خیلی زیباست
    به نظر من فونت وزیر کمی از ایران سنس هم زیباتر هست و چون کاملا رایگان هست بهتر هست.
    کارتان خیلی عالی هست که فرمت فونت کریتور فونت هایتان را قرار میدهید و اجازه میدهید آنها را تغییر داده و با نام خود منتشر کنیم.
    پاسخ:
    سلام
    خواهش می‌کنم. توصیه می‌کنیم چه برای استفاده و چه برای تغییر، آخرین نسخه فونت‌ها رو از صفحات اصلی و رسمیشون دریافت کنید.
    سلام آقای راستیکردار
    اگر میشود لطفا آموزش ساخت وریبل فونت را آموزش دهید
    با تشکر فراوان
    پاسخ:
    سلام
    انگیزه‌اش نیست. شاید یک زمانی.
    سلام

    آیا استفاده از فونت ساحل برای انتشار تصاویر Creative Commons مجاز هست؟

    یا به عبارتی دیگر، آیا فونت ساحل استفاده آزاد دارد؟

    با سپاس
    پاسخ:
    سلام
    فونت ساحل برای هرگونه استفاده از شخصی گرفته تا عمومی و تجاری آزاد است و هیچ گونه محدودیتی ندارد. حتی خود فونت هم برای تغییر یا بازنشر آزاد است.
    درود دیگر

    اگر استفاده از این فونت آزاد است پس چرا در پایین صفحه عبارت © 2016 درج شده؟

    این عبارت باعث می شود که وبگاه های خارجی این فونت را کپی رایت در نظر بگیرند

    لطفا آن را تغییر دهید مثلا تحت پروانه ccby4 بگذارید
    پاسخ:
    درود
    مجوز فونت OFL است. توی این آدرس می‌تونید ببینید چجوری تعریف میشه:
    https://scripts.sil.org/OFL
  • میلاد فرحمند
  • درود. نسخه وریبل این فونت برای دانلود منتشر شده؟
    پاسخ:
    در بسته فونت قرار داره.
  • محمدحسین پارسائیان
  • سلام
    ساخت نسخه‌های جدید فونت ساحل رو توی نظر دارین؟
    یا اینکه ولش کردین؟

    من خیلی از ساحل استفاده می‌کنم
    ایجاد نسخه‌های مختلف می‌تونه خیلی مفید باشه م مطمئنا ازش استقبال میشه
    پاسخ:
    سلام
    در آینده شاید
    سلام وقت بخیر
    آیا امکان درج رایگان فونت های شما در سایت خودمان هست؟؟؟
    پاسخ:
    سلام
    برای آن مواردی که هنوز در حال توسعه هستند ترجیحا لینک بدهید تا همیشه آخرین نسخه را دریافت کنند.
    فونت خیلی خوبیه. و خیلی خوب میشه اگر یه حالت ضخیم تر هم درست می کردید مثل فونت لاله زار یا ایران سنس بلک. یعنی یه سایز از فونت وزیر یا ساحل درست بکنید که وزن بلک شون خیلی کلفت باشه. فکر بکنم توی جاهای زیادی کاربرد داشته باشه.
    اینطوری خیلی عالی میشه. ممنون.
    هدیه تون الان چرا نیست؟
    دنبالشم (:
    با آرزوی سلامتی
    لطفاً فونت ساحل به آزمایشگاه فونت که در صفحهٔ وزیرمتن هست هم اضافه کنید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی

    saber.rastikerdar بر روی جی‌میل گوگل
    github.com/rastikerdar
    twitter.com/rastikerdar
    instagram.com/rastikerdar