صابر

چای می‌خورین یا قهوه؟

قلم (فونت) فارسی پرستو

شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲ ق.ظ
صفحه اصلی این پروژه:

rastikerdar.github.io/parastoo-font

فونت آزاد (تحت مجوز SIL Open Font License 1.1) و رایگان است. می توانید آن را تغییر دهید و به هر اسمی غیر از نام پرستو منتشر نمایید.


به نام خالق زیبایی

سلام


اگر در مورد فونت نظری دارید خوشحال می شوم در میان بگذارید.

از شما دعوت می کنم اگر فکر می کنید این شش قلم ارزش توسعه دارند کمک کنید و آنها را اصلاح نمایید. یا فونتی جدید از آنها بسازید.


پیروز باشید.


پ.ن فونت پرستو در مراحل اولیه توسعه اما قابل استفاده می باشد.

  • صابر راستی کردار

فارسی

فونت

قلم

پرستو

نظرات (۱۹)

سلام

اول از همه تشکر بابت این فونت زیبا.

من تفاوت جدی در فونت ها نمی بینم!
مثلا فونت وزیر با پرستو یک شکل به نظر میان.اگر نکته ای داره لطفا اشاره کنید تا ما هم ملتفت بشیم؟

در ضمن آیا راهی داره که فونت اینجا (مثلا وزیر رو) با dejavu یکپارچه کنم.به عبارت دیگه می خوام فونت dejavu رو داشته باشم ولی glyph هایی که در وزیر اصلاح شده رو جانشین کنه.
این کار رو کردم ولی نتیجه خوبی نداشت (هم از Merge در FontForge استفاده کردم و هم بصورت دستی glyph ها رو با یک نرم افزار دیگه کپی کردم ولی خروجی افتضا شد!)
پاسخ:
صفحه ای برای مقایسه ایجاد کردم
rastikerdar.github.io/compare-fonts

هنگام ادغام دقیقا چه اتفاقی افتاد؟ :)
ممنون رفیق جان.

پیشنهاد می‌کنم با فونتی که طراحی کردی، متنی را در برنامه ویرایشگر متن تایپ کنی و از اون یک تصویر در قالب JPG بگیری و برای نمایش قرار بدی.

مسئله اینه که وقتی فونت مرورگر را روی یک فونت دیگه (مثلا من روی droid arabic naskh گذاشتم) بذاریم، تصویر درستی از فونتی که طراحی کردی نمی‌شه داشت. مگر اینکه فونت را دانلود و نصب کنیم و خودمون این کار را انجام بدیم.

فکر می‌کنم اگر خودت این کار رو انجام بدی بهتر باشه.
پاسخ:
پیرو پیشنهاد شما صفحه ای برایش ایجاد کردم که به راحتی مقایسه فرمایید. متن را می توانید تغییر دهید. ترجیحا با کروم ببینید.
rastikerdar.github.io/compare-fonts

با تشکر
سلام

لینک اول نمونه متن در فونت وزیر است و لینک دوم همان متن در فونت ادغام شده

http://8pic.ir/images/tshz2vgp22vf3elo1f9y.png
http://8pic.ir/images/m1bs1sw4df0v45it6z88.png
پاسخ:
سلام
این روش را تست بفرمایید:
فایل سورس یا sfd وزیر را با برنامه فونت فورج باز کنید. از منوی Element گزینه Merge Fonts را انتخاب کنید. در پنجره جدید فایل ttf فونت دژاوو را برگزینید. من تست کردم به نظر سالم می آمد.
  • میلاد داودآبادی
  • سلام من تازه توسط رادیو گیگ به کارهای شما آشنا شدم
    اهل نظر دادن توی پست ها نیستم ولی کار طراحی فونت‌تون انقدر برام جالب بود که خواستم ازتون تشکر کنم .
    کاش پرداخت الکترونیکی هم روی سایتتون فعال‌بود .
    پاسخ:
    سلام. ممنونم. تنها وسیله من برای درک میزان بازخوردها همین نظرات وبلاگ یا ایمیل های خصوصی بوده. حتی نمی دونم صفحات اصلی فونت ها چند تا بیننده داشته.
    در مورد پرداخت بعید می دونم کسی تمایل داشته باشه. تا الان هم هیچ خبری نبوده. من هم از همون روز نخست بهش فکر نکردم چرا که اینجور چیزا برای ایران جواب نمیده. دردسرهای راه اندازی درگاه پرداخت و ... و در نهایت هیچ ;) همین که اگر تونسته باشم خدمتی کرده باشم برای من باارزش ترینه.
    تنها درخواست من از دوستان مشارکت در توسعه قلم ها از طریق گزارش اشکالات یا پیشنهادات یا انجام اصلاحات بوده. حتی خودشون قلم جدید بسازند به نام خودشون.
    سلام
    با طراحی فونت جدید، می تونیم اون ها رو بفروشیم؟ البته حتی اگه سورس ها بذاریم
    پاسخ:
    سلام
    بلی. فقط فونت های جدید خودتان را بفروشید. فونت های اصلی (بدون تغییر) را نفروشید. تنها فایل اصلی فونت ها فروشی نیستند.
    قلم پرستو و همچنین سایر قلم‌ها فوق‌العاده هستن، خسته نباشید <3 <3
    پاسخ:
    متشکرم :)
    سلام
    خیلی تشکر بابت آموزش
    خیلی جامع و کامل و زیبا
    خدا خیرتون بده
    فقط تنها نقطه ضعفش اینه که چون عملی تر بیانچنشدنچمطالب یه خورده برای تازه کارها ممکنه گنگ باشه
    مثلا اگه میشد یه خورده هم از روش کار با هم ن انواع نقطه ها رو به صورت عملی روی یک از حروف فونت های طراخی خودتون توضیح بطین ملموس تر میشد. و نکته اخر هم کاش شما که زحمت رو کشید زحمت کار با گیت هابم میگفتید که چون فونتهای شما متن باز هستند و کسی بخواد بعنوان فونت پایه روشون کار کنه باید مجددا اونها رو متن باز منتشر کنه و لازمه که کار با گیت هابم بلد باشه

    بازم سپاس فراوان بابت زحماتتون
    و این رو بدونید که سر قلم زبان پارسی حق وسیعی پیدا کردین
    خصوصا با این اموزش
    مخصوصا اگه مطالبی هم که گفتم اضافه کنید
    پاسخ:
    سلام
    این اولین نسخه آموزش بود. قطعا می تونه خیلی بهتر از این بشه.
    در مورد گیت‌هاب مطالب آموزشی فارسی فراوانی در وب وجود داره. فیلم و متن.
    این یه نمونه ساده: راهنمای سریع و ساده گیت - git
    اما در مورد بازنشر فونت ها اگر چه کار قشنگیه ولی اجباری نیست. این مجوز بیشتر جنبه حفاظتی از خود فونت ها داشت. شما به هر شیوه ای که دوست دارید در مورد فونت هایی که از روی آنها می سازید عمل نمایید یا بفروشید. کسی نگران این موضوع نباشد.
    ضمنا زمانی عملا کار مفیدی انجام شده که از این قلم‌ها استفاده بشه یا قلم جدیدی از آنها ساخته بشه یا در توسعه قلم‌ها مشارکت بشه یا این راهنمای فارسی خوانده و مورد استفاده قرار بگیره یا ...
    سلام

    در مورد ادغام دو فونت dejavu و وزیر با استفاده از FontForge:
    1) در ویندوز که در هر حال نرم افزار کرش می کند!
    2) در اوبونتو هم معمولا کرش می کند مگر در حالی که ابتدا «وزیر» و بعد dejavu Sans بار شود،که مشکلی پیش نمی آید (ولی نمایش آنها به ظاهر غلط است) ولی در هنگام ذخیره،(البته با Validating) دوباره برنامه کرش می کند!

    ایا می توانید راهنمایی دیگری بکنید؟
    پاسخ:
    توی نسخه اوبونتو من بعد از ادغام save می کنم و پنجره را کلا می بندم. سپس دوباره باز می کنم و اون موقع فونت رو generate می کنم. اگر هنوز مشکل دارید شاید بهتر باشه فونت ttf رو با نرم افزار ویرایش فونت دیگری باز و ادغام کنید که من آشنایی ندارم و از این بابت پوزش می خواهم.
    البته این رو هم که فرمودید بعد از ادغام نمایش آنها به ظاهر غلط است متوجه نشدم از چه نظر.
    توی اوبونتو بعد از ادغام،در هنگام Save کرش میکنه!!!
    پاسخ:
    تنها راهی که به ذهنم می‌رسه استفاده از یه نرم افزار دیگه هست :(
    ببخشید
  • مسعود قربانی
  • سلام
    قلم پرستو بسیار زیبا طراحی شده.

    یه پیشنهاد اینکه در توسعه قلم ها برای حالت انگلیسی اون ها هم جایگزینی در نظر بگیرد یا از همون dejavu استفاده کنید.
    خسته نباشید.
    پاسخ:
    سلام
    خیلی خوبه اما حقیقتش مدیریت فونت ها خیلی کار پر دردسر و زحمتیه. اگر فرصت کنم به روی چشم
    سلامت باشید.
    سلام
    فونت ها یکی از یکی بهتراند، مرحبا.
    فونت پرستو عیوب بسیاری از قلم های رایج را ندارد؛ نسخه جدید هم واقعا عالیست، فقط اعداد مخصوصا 4 فارسی خیلی زیبا نیستند.
    آرزو موفقیت و سلامتی برایتان دارم.
    پاسخ:
    سلام. متشکرم.
    راستش در مورد ارقام و حتی مابقی گلیف‌ها بضاعتم همین بود. متاسفانه نتونستم بیش از این وقت بزارم.
    ممنونم برای محبتتان.
    درود بر شما؛ تشکر فراوان از شما بابت این شش قلم زیبا که واقعا مورد نیاز بودند.
    طراحی (می‏)‏در قلم پرستو به واقع زبیاست.
    پیروز و سر بلند باشید
    پاسخ:
    سلام
    خواهش می کنم. خوشحالم پسندیدین.
    با سلام و احترام
    ضمن سپاس فراوان از جنابعالی،
    من چطور میتونم اعداد فارسی رو در متنم داشته باشم. راستش من هرچی میزارم، انگلیسی نشون میده.
    از صفحه سمپل خودتونم استفاده میکنم

    با سپاس
    پاسخ:
    سلام و تشکر
    به صفحه فونت مراجعه نموده و بسته را دریافت و از فونت های موجود در پوسه Farsi Digits استفاده بفرمایید.
  • مترجم جوان
  • ممنون از وقت و انرژی که بابت این فونت ها صرف کردین :)
    پاسخ:
    خواهش می‌کنم
    برای کار ما که خلی لازمه
    مرسی از این فونت
    پاسخ:
    خواهش می‌کنم
    سلام
    کارهاتون واقعا فوق العاده هست
    امیدوارم همیشه و در همه مراحل زندگی خوش، سلامت و سربلند باشید :)
    پاسخ:
    سلام
    زنده باشید.
    سلام و درود
    شما عالی هستید
    ممنون از زحماتتون
    پاسخ:
    سلام و سپاس
  • امیرعلی اصغری
  • فونت qs-parastou دوست هم فونت فروتی Qs_Soltan Qs_Adan می باشد و کیو اس راستی گلیف کوادون هم بفرست.
    لیست راستی های کوادونی:
    Qs_Dirouz
    Qs_Gandom
    Qs_Parastou
    Qs_Sahel
    Qs_Samim
    Qs_Shabnam
    Qs_Tanha
    Qs_Vazir
    Qs_Vazircode
    وندورها یا ( ،PfEd،UKWN) می باشد. تمام
    سلام
    فونت های بسیار زیبا و کاربردی هستن. سپاس از زحمتتون. همیشه موفق و شاد باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی

    saber.rastikerdar بر روی جی‌میل گوگل
    github.com/rastikerdar
    twitter.com/rastikerdar
    instagram.com/rastikerdar