صابر

چای می‌خورین یا قهوه؟

هر گاه مطلبی رو از جایی در ویرایشگر متن بیان کپی می‌کنید (مثلا از آفیس‌ورد یا یک صفحه وب یا ...) پس از آن مطلبتون رو انتخاب و از نوار ابزار، دکمه «برداشتن فرمت» که شکل یک پاک‌کن بر روی حرف لاتین A است رو کلیک کنید تا وبلاگتون متن رو به درستی و هماهنگ با سایر قسمت‌ها و طبق آن فرمتی که برای قالب آن تعریف شده (از نوع قلم و اندازه گرفته تا رنگ و شکل) نمایش دهد.

چرا؟ یعنی چی؟
زمانی که متنی رو از جایی کپی می‌کنید به همراه آن تمامی مشخصات نمایشی آن نیز (بسته به نوع برنامه) کپی می‌شود. به هر دو جمله زیر که کپی شده‌اند دقت کنید:

۱. من بدون انجام مرحله بالا کپی شده‌ام در نتیجه نوع فونت، سایز و شکل و رنگ من درست و هماهنگ نمی‌باشد.

۲. اما من با انتخاب دکمه «برداشتن فرمت» تمیز شده‌ام.

پ.ن.۱. ویرایشگر بیان برای چسباندن متن سه حالت در اختیار می‌گذارد که برای فایرفاکس عمل نمی‌کند اما روش بالا همیشه کار می‌کند.
پ.ن.۲. برای تغییر فونت وبلاگتون این مطلب رو بخونید.

  • صابر راستی کردار

نظرات (۸)

ممنون از توضیحات😊🌹
پاسخ:
خواهش می‌کنم :)
ممنون از توضیحات خوبتون :)
پاسخ:
خواهش می‌کنم
سلاک فونت هاتون بی نهایت زیباست ازش تو وبلاگم استفاده مبکنم ممنون :)
پاسخ:
خوشحالم پسندیدین
  • Mohsen Farajollahi シ
  • سلام استاد :)
    روش دیگه هم این هست که کنترل و شیفت رو نگه داریم و v رو بزنیم. البته در این حالت لینک ها از بین میرن. روش درستش همونی هست که شما گفتین.
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم برای معرفی این روش
    سلام،
    چرا فونت‌ها را در گوگل فونت قرار نمی‌دید؟
    چه محدودیتی وجود داره؟
    آیا باید در گوگل وریفای کنید و برای ایران محدودیت وجود داره؟
    سلام
    خسته نباشید
    یه سوال داشتم اونم اینکه چطوری مثل شما در بالای صفحه یک دکمه قرار بدیم که مستقیم بره به مکان مورد نظرمون. من هرچی می سازم یه صفحه مستقل ایجاد میشه؟
    پاسخ:
    سلام
    سلامت باشید
    توی منوی سمت راست از قسمت انتشار گزینه «صفحات مستقل و منوساز» رو انتخاب کنید سپس در قسمت سمت چپ پنل در قسمت «منوساز» موارد دلخواهتون رو اضافه کنید.
    سلام
    خیلی سپاسگزارم.
    یک سوال:
    چرا دربعضی از نرم افزار ها هنگام استفاده از فونت های فارسی، بعد از نوشتن چند حرف خط چشمک زن به جای ایستادن در کنار حروف از انها فاصله می گیرد و حتی اگر خواسته باشیم حرفی را پاک کنیم هنگام انتخاب ان حرف دیگری انتخاب میشود؟
    ایا راه حلی وجود دارد؟
    پاسخ:
    سلام
    نرم‌افزارها عموما از ابتدا برای زبان لاتین که چپ به راست است ساخته می‌شوند. بعد از آن بنا به سیاست‌های تولیدکنندهٔ آن پشتیبانی از زبان‌های راست به چپ (مثل عربی) نیز به آن اضافه می‌شود که بسته به این که در چه سطحی اقدام کنند این پشتیبانی ناقص یا کامل خواهد بود. به هر حال مشکلی که فرمودید به خود فونت مربوط نمی‌شود.
    سلام،
    من سال‌ها است که از قلم‌های ساحل و پرستوی شما استفاده می‌کنم و فوق‌العاده قدردانم. بسیار قلم‌های چشم‌نوازی هستن.
    فقط یک مورد، در حال حاضر اکثر قلم‌های فارسی موقع ایتالیک شدن مثل قلم‌های انگلیسی بخش بالایی‌شون به سمت راست متمایل می‌شه.
    حالا مسئله چیه؟ اینکه حروف انگلیسی از چپ به راست خونده می‌شن و این حالت ایتالیک اون‌ها رو متمایل به جلو می‌کنه و خوندن متن‌های طولانی انگلیسی در حالت ایتالیک دشوار نیست. اما برای فارسی چون حروف از راست به چپ خونده می‌شن، هنگام ایتالیک شدن هر کلمه روی کلمه قبل از خودش خم شده و انگار متمایل به عقبه. این حالت خوندن متن ایتالیک رو قدری سخت می‌کنه. جدای از این وقتی توی متن یک کلمه ایتالیک می‌شه، بیش از اون‌چه باید خودش رو از باقی متن جدا می‌کنه.
    توی مجموعه فونت IR که بازطراحی یک‌سری قلم‌های معروفه، شورای عالی اطلاع رسانی اومده و به‌جای ایتالیک اصطلاحا ایرانیک کرده این تغییر رو. یعنی حروف فارسی هم به سمت جلو متمایل می‌شن و نتیجه به‌گمان من کاراتر و زیباتره.
    درخواستم اینه اگر امکانش هست، شما هم حالت ایتالیک فونت‌ها رو تغییر بدین و کلمات به‌جای خم به عقب، به جلو متمایل بشن.
    دستتون کماکان پرقوت
    پاسخ:
    سلام
    این کار فرآیند توسعه رو دشوارتر و مفصل‌تر می‌کنه. در فونت‌های تجاری فارسی هم طراحان رغبتی به انجامش ندارند چه برسد به این فونت‌های رایگان بدبخت بیچاره :) البته دلایلی مبنی بر اینکه این کار کم‌فایده است وجود داره چون موضوع ایتالیک صرفا کج کردن حروف نیست و شکل برخی حروف در لاتین اساسا تغییر می‌کنه. یعنی به طور مبنایی باید مشخص بشود که ایتالیک کردن دقیقا برای چیست و به چه صورت است و تفاوتش در فارسی با لاتین چگونه است و شامل چه نوع تغییراتی می‌شود و سابقه تاریخی‌اش در خط فارسی چه بوده و ...
    سلامت باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی

    saber.rastikerdar بر روی جی‌میل گوگل
    github.com/rastikerdar
    twitter.com/rastikerdar
    instagram.com/rastikerdar